Både skolan och näringslivet har problem med digitaliseringen

Skolan framstår ofta som sämst i klassen när det gäller digitalisering, men hur står den sig i en jämförelse med näringslivet.

  • Endast en av tio anställda, i genomsnitt, anser att de är högproduktiva – trots den nya tekniken. I Sverige är det fyra av tio. 20 476 anställda, i  21 europeiska länder har deltagit i undersökningen. (Microsoft)
  • Den totala produktivitetsökningen har försvagats – i EU och USA – under en lång tidsperiod och speciellt efter 2007. (Internationella valutafonden)

Förhoppningarna på framtiden var stora när den nya tekniken introducerades, konstaterar Microsoft i sin rapport, ”Digital culture: Your competitive advantage”. Tillväxten skulle öka och med den vår levnadsstandard, men de tvingas konstatera att tillväxten har stagnerat, trots snabba framsteg med olika digitala verktyg. Denna skillnad – mellan förväntan och resultat – är ett av de mest hett debatterade ämnena idag.

En stark digital kultur är avgörande

Michel van der Bel, vd för Microsoft EMEA, skriver i rapporten: Som jag ser det är det tre grundpelare som stöder en lyckad digital transformation: ledarskap, kulturförändring och teknologi.

London Business School, som genomförde undersökningen, frågade respondenterna hur mycket teknik de använder i sitt arbete och i vilken utsträckning de tycker att supporten är tillräcklig, när de behöver använda den. Om de får tillräckligt mycket utbildning, access till information, sin chefs stöd när ny teknik införs och en klar strategisk vision från ledningen angående teknologins transformativa potential.

I mångt och mycket är det ett generellt problem

Och hur är reaktionerna i skolvärlden på digitaliseringen?

Frågor på mur, vem. hur, när, var varför, vad

  • ”Fler datorer i skolan men teknikkrångel skapar problem” skriver Skolverket på sin webbplats i samband med att rapporten ”Digital kompetens i förskola, skola och vuxenutbildning” släpps.
  • Fyra av tio lärare upplever att krånglande teknik begränsar deras arbete minst en gång i veckan och bara hälften av grundskolorna har tillgång till support samma dag. Och drygt hälften av lärarna anser att de behöver utveckla sin kompetens för att kunna ge sina elever god digital kompetens.

Skolan och näringslivet har alltså samma typ av problem. Visst, det finns skolor som har en bit kvar, för att uppnå en lägsta godtagbara standard. Men i mångt och mycket är det ett generellt problem. Vi sitter alla i samma båt och det är med den utgångspunkten vi måste hitta lösningarna – tillsammans.

Som Microfts vd säger: Tänk inte bara på det som ett IT-projekt. Tänk på det som en mänsklig resa. 

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

 


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.